Hoog in Google met beeldmateriaal

By Tom Zoethout | Google

Zo kom je hoog in Google met goed beeldmateriaal

hoog_in_google_beeldmateriaBeeldmateriaal speelt een belangrijke rol, als je goed gevonden wilt worden in Google en andere zoekmachines. Veel mensen zoeken nl. ook op beeldmateriaal. Ook als jij dat niet doet, weet dat veel anderen dat wel doen.

Met goed beeldmateriaal houd je mensen vast op je pagina’s

Nu is dat niet de enige de reden om beeldmateriaal te gebruiken en te optimaliseren voor de zoekmachines.  Ondersteunende plaatjes aan je tekst versterken je verhaal en houden mensen vast op je pagina.
Onderzoek naar hoe mensen webpagina’s bekijken, laat zien dat plaatjes DIRECT de aandacht vestigen en mee bepalen wat iemand op de pagina gaat doen! Ja, gaat doen!

Ik heb hieronder een mooi voorbeeld. Het rechterplaatje leidde tot meer actie van bezoekers dan het linker plaatje. Een grote Nederlandse bank heeft een dergelijke test gedaan met een dame die naar de knop keek om een offerte aan te vragen… Er waren meer aanvragen wanneer de dame naar de naar de knop keek: de Call To Action.

hoog_in_google_beeldmateriaal

Het gezicht van de baby wordt veel bekeken door de bezoekers.
Het plaatje rechts laat duidelijk zien dat er meer naar de titel en de tekst wordt gekeken!

Hoog in Google met beeldmateriaal: optimaliseren maar!

Als je beeldmateriaal ondersteunend is aan je tekst, houdt het mensen vast. Ze blijven langer op de pagina, dus lezen meer. Beeldmateriaal optimaliseren voor de zoekmachines is heel eenvoudig.
Als je een plaatje opslaat op je PC, zorg je dat het de naam heeft van de term waar je op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld: Hoog-in-Google-met-beeldmateriaal.jpg. Vervolgens plaats je het plaatje op je webpagina.
Bij zo’n plaatje kun je dan diverse attributen toevoegen, zoals een titel voor het plaatje of een alt tag voor de image. Hier zet je dan bijvoorbeeld ook in Hoog in Google met Beeldmateriaal.

hoog_in_google_beeldmateriaal2Google kan geen plaatjes bekijken, maar leest wel deze tekst. Als de tekst van de pagina over optimaliseren van beeldmateriaal voor Google gaat en het plaatje heet ook zo, herkent Google de relevantie. Dit plaatje gaat dan geïndexeerd worden en kan weer bezoekers gaan trekken. Of dat zo is, kun je zien in je Google Analytics die je gratis aan je website kunt koppelen.

Ik heb in november 2 blog geschreven over webteksten die werken. We zijn nu 5 maanden verder en als je zoekt in Google afbeeldingen, dan zijn in de top 10 nog steeds 2 van de afbeeldingen te vinden, die ik toen heb gemaakt:

hoog_in_google_beeldmateriaal4

Samengevat

1) Optimaliseren van beeldmateriaal om gevonden te worden in Google is eenvoudig.
2) Wordt je beeldmateriaal gevonden in Google, kan dat leiden tot bezoekers.
3) Bezoekers op je pagina vinden je pagina aantrekkelijker als er beeldmateriaal op staat.
4) Bezoekers ervaren je als professioneler met goed beeldmateriaal op je website.
5) Bezoekers blijven langer op je pagina of klikken naar andere pagina’s.
6) Je kunt bezoekers aanzetten tot actie als je je beeldmateriaal daar op richt.

Heb jij nog andere tips over gevonden worden door beeldmateriaal of andere tips over beeldmateriaal in het algemeen, ik lees graag je reactie!

Veel succes,
Tom Zoethout
Internet Marketing Specialist

About the Author

Ik help bedrijven succesvol worden op het internet. Sinds 2005 ben ik Internet Marketing Specialist en help bedrijven met hun internet doelstellingen opstellen en realiseren, bouwen van websites, gevonden worden, advertentie campagnes etc. Kleine ondernemingen, maar ook bedrijven als Tele2, Darboven, Saan, Spliethoff-Sevenstar, Iddink, Thebe, Astra Zeneca, Cordstrap en dergelijke mocht ik helpen succesvoller internet in te zetten voor hun business. Al deze kennis ontsluit ik voor ZZP-ers, webmasters, internet marketeers en anderen om ook succesvoller te worden. Ik heb ook diverse workshops en online trainingen ontwikkeld, waar ik duidelijk en in simpele stappen je kan helpen op uiteenlopende onderwerpen.

Leave a Comment:

Leave a Comment: