Zoeken Google blijft populair

By Tom Zoethout | Google

Als je wat zoekt, ga je naar Google, nietwaar?

Al jaren staat voor zoeken op het internet, zoeken in Google op 1!

Hoe dat komt? Google is na hun start aan het werk gegaan om ervoor te zorgen dat zo snel mogelijk zoveel mogelijk webpagina’s zouden worden bezocht en de informatie daarvan zou worden opgeslagen in databases. Dat was een wezenlijke toegevoegde waarde ten opzichte van andere zoekmachines, die veel minder pagina’s hadden geïndexeerd.

Ook in die tijd, zonder Social Media, sprak zich dat via fora en e-mail snel rond en groeide in ras tempo de populariteit van het zoeken in Google.

Toen Google vervolgens begon met adverteren in Google, ging het verdienmodel werken, waardoor Google zichzelf verder kon verbeteren en meer en meer diensten ging toevoegen in de zoekmachine zelf alsook daar omheen. Denk aan gMail, Google Docs, Google Analytics en ga zo maar door.

Hoe zeer andere zoekmachines proberen Google van de troon te stoten, blijft Google de nummer 1 als er wat gezocht moet worden… De tweede zoekmachine is YouTube. En wie is de eigenaar van YouTube? Inderdaad Google.

Zoeken in Google in Nederland is anders dan in de VS

Internationaal zijn er 3 relevante zoekmachines:

  1. Zoeken in Google
  2. Zoeken in Yahoo
  3. Zoeken in MSN

Onderzoek wijst uit dat B2B Google veruit het meest gebruikt wordt om te zoeken, ook internationaal! Stel jij wil B2B adverteren in het buitenland op het internet, dan is Google de belangrijkste bron. Maar ook de duurste.

Is je markt meer B2C, dan kun je goedkoper adverteren in Yahoo (en daarmee ook in Bing). Dan is het ook interessant om te onderzoeken of adverteren in FaceBook nuttig is!

Hieronder zie je een grafiek uit onderzoek van Marketing Sherpa, een zeer gerenommeerd onderzoeksbureau op internetvraagstukken.

zoeken-in-google

 

Heb jij ervaring met adverteren in Google internationaal, wat zijn je ervaringen? Of misschien heb je daar vragen over? Laat het hieronder weten.
Veel Succes!

Tom Zoethout

Internet Marketing Specialist

About the Author

Ik help bedrijven succesvol worden op het internet. Sinds 2005 ben ik Internet Marketing Specialist en help bedrijven met hun internet doelstellingen opstellen en realiseren, bouwen van websites, gevonden worden, advertentie campagnes etc. Kleine ondernemingen, maar ook bedrijven als Tele2, Darboven, Saan, Spliethoff-Sevenstar, Iddink, Thebe, Astra Zeneca, Cordstrap en dergelijke mocht ik helpen succesvoller internet in te zetten voor hun business. Al deze kennis ontsluit ik voor ZZP-ers, webmasters, internet marketeers en anderen om ook succesvoller te worden. Ik heb ook diverse workshops en online trainingen ontwikkeld, waar ik duidelijk en in simpele stappen je kan helpen op uiteenlopende onderwerpen.

Leave a Comment:

Leave a Comment: